witbalans perikelen

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
Eric

witbalans perikelen

Bericht door Eric » za 03 mar 2012, 13:45

Ik merk dat ik bij studiowerk toch vaak de witbalans in Lightroom moet bijstellen.
Ik gebruik een expodisk (custom white balans) en een gekalibreerd scherm en toch zijn de foto's veelal te rood.

Is de lichtintensiteit van de studioflitsers van invloed in combinatie met de expodisk ? ( ik gebruik een goedkoop beginnerssetje :oops: Niets mis mee hoor als je wilt ontdekken of studiowerk wat voor je is, maar als je er langer mee werkt ontdek je de nadelen :( , ander topic)

met het pipetje in lighroom kan ik op een neutrale kleur klikken en voila. Mij lijkt daar een grijskaart nuttig. Met welke kaart hebben jullie goede ervaringen?

Er zijn ook kleurkaarten (waar 18% grijs tussen zit), in welke situaties gebruik je een dergelijke kaart?

timosterrenkunde

Re: witbalans perikelen

Bericht door timosterrenkunde » zo 04 mar 2012, 08:58

ik zie dat je gebruikt maakt van een witbalans filter, hier heb ik geen ervaringen mee.

zelf heb ik een setje van kleurkaartjen (wit grijs zwart), maar deze gebruik ik zelden, dit omdat de omstandig heden waar ik in fotografeer steeds wisselend zijn en ik heb dan geen tijd om even een test foto te maken.

een wit plaatje dat je voor je witbalans gebruikt kan invloed hebben op je sluitertijd dit omdat je camera in grijs waarde meet, je krijgt dan het zelfde effect als het fotograferen op sneeuw.

met een grijskaart meet je puur je sluitertijd en diafragma. om de perfecte belichting te maken.
zelf gebruik ik Micnova MQ-DGC Digital Grey Card maar ik zou wel voor een groot formaat gaan dat credit card formaat is gewoon te klein.

een ding wat ik nog wel weet is dat die goedkopen flits setjes niet altijd de zelfde kleur licht uitstraalt.

gr timo

Eric

Bericht door Eric » zo 04 mar 2012, 14:26

Bedankt Timo,

het gaat mij alleen om studio-omstandigheden.

Ik ben eens nagegaan wat ik allemaal gedaan heb. Het blijkt dat ik de witbalans heb ingesteld bij ca 50% vermogen van de flitsset. Vervolgens heb ik mijn opstelling iets veranderd en voornamelijk met 75% - 100% foto's gemaakt. (Met vermogen bedoel ik dan de stand van de instelknop). Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid licht van invloed kan zijn op de witbalans.

Met deze set zie ik :roll: geen kleurverschil tussen de foto's onderling.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » zo 04 mar 2012, 14:44

Eric schreef: Ik ben eens nagegaan wat ik allemaal gedaan heb. Het blijkt dat ik de witbalans heb ingesteld bij ca 50% vermogen van de flitsset. Vervolgens heb ik mijn opstelling iets veranderd en voornamelijk met 75% - 100% foto's gemaakt. (Met vermogen bedoel ik dan de stand van de instelknop). Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid licht van invloed kan zijn op de witbalans.
Dat kan het zeker. Als je het precies wilt hebben moet je bij elke lichtopstelling de witbalans opnieuw instellen. Overigens kan het met goedkope flitssets ook voorkomen dat niet elke flits exact dezelfde kleurtemperatuur heeft...

Matthieu
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do 08 mar 2012, 15:51

Ik denk eersder dat door gebruik van een "goedkoop" setje
een verschuiving van kleur temperatuur plaats vindt na verloop van tijd
en tijdsduur.
Nikon D3 + 24-70 + 24 + 50 + 85 + 105 + 70-300 VR + SB-600 + SB-700 + Lensbabys en nog veel meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
1e Boek Matthieu
2e Boek Matthieu

Eric

Bericht door Eric » vr 09 mar 2012, 16:17

@ matthieu, bedoel je dan tijdens dezelfde sessie?

maar ff terug naar de vraag: Wie heeft goede ervaringen met een grijskaart en welk merk was dit dan?
Iemand een antwoord :?:

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » vr 09 mar 2012, 17:29

Eric schreef:@ matthieu, bedoel je dan tijdens dezelfde sessie?

maar ff terug naar de vraag: Wie heeft goede ervaringen met een grijskaart en welk merk was dit dan?
Een grijskaart kun je overal halen. grijs is meestal gewoon grijs.

Als je echt perfecte kleuren wilt kun je een colorchecker passport kopen. Dat is een wat duurdere oplossing (ik geloof rond de 100 euro) waarbij je een foto maakt van dat ding (hij heeft allemaal kleurenvlakjes), waarmee je voor je camera en die lichtopstelling een calibratieinstelling kunt maken dat je in Photoshop of Lightroom kunt gebruiken. En vervolgens kun je je witbalans dan ook op een van de grijze vlakjes van dat ding afstellen.

Dus afhankelijk van hoe perfect je het wilt hebben kun je klaar zijn voor een tientje of 100 euro...

Eric

Bericht door Eric » vr 09 mar 2012, 18:26

Bedankt Reinoud, hier kan ik wat mee. de colorchecker passport lijkt mij de investering wel waard.

Eric

Bericht door Eric » vr 09 mar 2012, 20:10

In ligthroom staat standaard mijn kleur profiel ingesteld op "Adobe Standard". Ik heb deze veranderd in ACR 4.5 en het scheelt aanmerkelijk :D . Kijk maar naar het haar. Links = "Adobe standard, rechts = "ACR 4.5".

Afbeelding

Ik zie alleen nergens in Lightroom, waar ik dat standaard kan isntellen. Heeft iemand een tip?

Matthieu
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za 10 mar 2012, 08:05

Eric schreef:@ matthieu, bedoel je dan tijdens dezelfde sessie?

Het kan inderdaad in dezelfde sessie optreden.
Door snel achter elkaar te fotograferen kan het gebeuren dat de
goedkopere flitsers teruglopen in vermogen of een temperatuurverschuiving laat zien.
Juist de duurdere merken (bauer, elinchrome etc) zijn juist hierdoor prijzig omdat ze én
erg constant zijn wat vermogen betreft (100x achter elkaar flitsen) maar ook de kleurtemperatuur is constant.
Zelf heb ik goede ervaringen met Elinchrome. Absoluut topklasse.

Grijskaarten zijn bijna overal te krijgen.
Neem dan een kartonnen of stevig papieren versie.
Ik gebruik hem zelf altijd bij het begin van een sessie / opstelling
Als ik andere verlichting opstelling maak doe ik tussendoor ook altijd even enkele shots met de grijskaart.
Enkel voor de lichtbalans.
Voor instellingen van mn licht en belichting werk ik altijd met een lichtmeter.

Hopelijk heb je hier wat aan

groet,.
matthieu
Nikon D3 + 24-70 + 24 + 50 + 85 + 105 + 70-300 VR + SB-600 + SB-700 + Lensbabys en nog veel meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
1e Boek Matthieu
2e Boek Matthieu

Plaats reactie