Flitser of objectief

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
DavidH
Contacteer:

Flitser of objectief

Bericht door DavidH » vr 26 mar 2010, 20:27

Stel je houdt er van om mensen te fotograferen (ik mag het nog geen portretten noemen :oops: ).
Zowel buiten als binnen
Je hebt 750,00 euro te besteden en je hebt alleen een body met een kitlens en opzetflitser.
Wat koop je?
Koop je een snelle lichtsterke lens of koop je een instap model set studio flitsers.

Nog een tweede vraag die los staat van bovenstaande vraag. (alhoewel…)
Voor achtergronden bij studio fotografie, gebruik je dan bij voorkeur een papierrol of achtergronddoek?
En waarom?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Canon 50D | Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF | Canon 55-250mm f/4-5.6 IS | Canon Speedlight 430ex II
Flickr

Elja
Beheerder
Contacteer:

Re: Flitser of objectief

Bericht door Elja » vr 26 mar 2010, 22:27

Goede vraag; de keuze tussen een flitser of objectief.
Als je echt studiowerk wilt gaan doen dan moet je logischerwijs voor de flitsset gaan. De middelmatige kwaliteit van een kitlens valt namelijk helemaal niet op op f/9.0. Dat is echter wel een diafragma dat bij portretten prima te gebruiken is in een studiosituatie.

Wil je ook veel met bestaand licht werken dan is een lichtsterk objectief de moeite. Wellicht kun je beide opties enigzins halen. Dan ga je voor een 50mm f/1.8 objectief (circa 100 euro) en een betaalbare flitsset.

Achtergrond
Zelf werk ik met een witte rol papier, maar met een zwarte doek.
Een doek is gemakkelijker te vervoeren en te hanteren.

Bij een witte achtergronddoek zul je (bijna) altijd kreukels zien. Dat is dus niet te doen.
Om een achtergrond goed wit te maken moet je er ook flitslicht opzetten. Dan valt elke kreukel (schaduw) des te meer op.

Een zwarte doek dient doorgaans voor een geheel zwarte achtergrond te zorgen. Daar probeer je dan gewoon zo min mogelijk licht op te laten vallen; dan zie je ook geen kreukels.
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

DavidH
Contacteer:

Bericht door DavidH » ma 29 mar 2010, 19:54

Omdat ik toch denk meer aan goed glas te hebben, ben ik opzoek gegaan naar een standaard lichtsterke lens.
Daar de Canon EF 24-70 f/2.8 (of EF 24-105 f4.0) nog buiten bereik is, ben ik naar goedkopere alternatieven gaan zoeken.

Daar zijn de volgende 2 uit gekomen.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... canon.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... canon.html

Ik ken beide merken niet, maar lees regelmatig dat Tamron en Sigma goede objectieven maken.
Kent iemand deze versies?
Wat is de ervaring met deze objectieven?

Daarnaast denk ik een leuke budget studio set te hebben gevonden.
http://www.fotosg.nl/product_info.php?c ... ts_id=6238
Dan kom ik met het budget net uit en komt het achtergrond setje later wel.
Canon 50D | Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF | Canon 55-250mm f/4-5.6 IS | Canon Speedlight 430ex II
Flickr

timosterrenkunde
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door timosterrenkunde » ma 29 mar 2010, 21:07

let op een ding ik heb regelmatig klachten gehoord en gelezen dat sigma lensen uitvallen bij lage tempraturen. (onder de nul graden)

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » ma 29 mar 2010, 21:32

Ik heb die Tamron al aan meerderen aangeraden.
De Sigma heb ik zelf ook ooit eens geprobeerd, die maakte toen herrie alsof er zand tussen de AF motor zat. Maar wellicht is dat bij nieuwere modellen niet meer.

Die Linkstar is waarschijnlijk best een aardig starterssetje. Zelf ben ik destijds gegaan voor de Elinchrome D-Lites, maar die zijn geloof ik een fractie duurder.

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

JoopVisbeek
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door JoopVisbeek » di 30 mar 2010, 15:37

mensen fotograferen 'zowel binnen als buiten' .....

Bij de combinatie 'portretfoto's (ook al noem jij het nog niet zo, ik doe het stiekem al wel) + buiten + budget' komt het steeds populairder wordende 'stobisten' oftewel je reportageflitser los van de camera gebruiken bij mij bovendrijven.
Heb je daar al eens over nagedacht?
Ik was ongeveer dit kwijt:
(statiefje €40 + swifel €30 + triggerset (€40,00 voor RF602 verzender + 2xontvanger uit china incl. verzending :o ) + parapluutje €8,00)
Dan heb je één lamp al binnen... (qua trigger ook klaar voor een tweede)

Natuurlijk wel minder krachtig als een redelijke flitsset, maar die kun je niet automatisch buiten gebruiken.
(je kunt een accupakket aanschaffen maar dat ga je volgens mij niet redden met je budget)

Ik heb van mening dat je, als ik 100% van portretfotografie uitga, meer hebt aan goed licht dan aan een supergoede lens.
Kitlens + goed uitgekiend licht beats 70-200 2.8VRII + slecht, ongecontroleerd licht in my book anytime!

Dat wil niet zeggen dat je bij natuurlijk licht geen mooie foto's kunt maken maar de aanschaf/ het samenstellen van twee reportageflitser+toebehoren heeft voor mij een ware revolutie in mijn fotografie teweeg gebracht.
(kon opeens alles en iedereen op de foto zetten wanneer en hoe ik wilde, niet wanneer het geschikt weer was :D )

Een 50mm 1.8 is altijd een goede investering. Zeker voor portretten. Het lijkt me dat je dan nog budget overhoud voor een flitsset. (als dan niet met reportageflitsers)
Als je toch liever een goede/ ander lens hebt, misschien heb je dan nog budget over om er voor te zorgen dat je je reportageflitser 'off-camera' kunt gebruiken?!
(dan heb je weliswaar maar één 'lamp' maar ook met één lamp kun je al mooie portretfoto's maken hoor!)
.....kan dat nou nooit eens wat korter....

DavidH
Contacteer:

Bericht door DavidH » di 30 mar 2010, 17:39

Hoi heren,

Bedankt voor jullie reactie.
Als ik het verhaal van Joop goed begrijp, zeg hij;
Koop als aanvulling op je reportage flitser (Canon 430 EX reeds in bezit) een wireless trigger, statief, swiffel en een parapluutje of softbox en je kan zowel buiten als binnen al portretteren.
Wil je dan in een studio omgeving meer licht, koop dan de studio flitsers en pas als laatste het objectief.
Nu heb ik met mijn kitlens al een paar foto’s in een studio mogen maken en die vielen zeker niet tegen.
Zeker gezien het gebrek aan ervaring.

Ik had verwacht eerst in goede objectieve te moeten investeren…
Flickr

libeco
Contacteer:

Bericht door libeco » di 30 mar 2010, 17:51

Even los van het hele verhaal wil ik wel even delen dat mijn Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM zeker NIET tegenvalt. Toegegeven, het is een groothoek voor een EF-S (Canon) body, maar ik heb eigenlijk de focusmotor nog nooit gehoord, het focusen gaat lekker snel en ik vind de kwaliteit erg goed.

Gewoon even om aan te geven dat Sigma niet per definitie slechtere producten maakt. ;)

DavidH
Contacteer:

Bericht door DavidH » di 30 mar 2010, 18:31

Nu heb ik de review van Elja zitten lezen over de cactus v4.
Dit i.v.m. de aanschaf van een eventuele triggerset.
1 ding begrijp ik even niet.
Ik zie op de plaatjes bij bijvoorbeeld Konijnenberg, dat er een kabeltje bijzit.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... pleet.html
De kabels die afgebeeld zijn, passen niet op de Canon 430 EX.
Hoe kan ik het juiste kabeltje bestellen?
Ook zag ik op de foto bij de review van Elja dat er geen kabel was aangesloten.
Elja, had je dit alleen voor de foto gedaan, of zijn sommige flitsers compatibel met de ontvanger zonder gebruik van de kabel?
Dan heb ik uiteraard geen kabel nodig.

Wederom dank voor jullie reactie.
Flickr

JoopVisbeek

Bericht door JoopVisbeek » di 30 mar 2010, 18:34

DavidH schreef:Als ik het verhaal van Joop goed begrijp, zeg hij;
Koop als aanvulling op je reportage flitser (Canon 430 EX reeds in bezit) een wireless trigger, statief, swiffel en een parapluutje of softbox en je kan zowel buiten als binnen al portretteren.
Wil je dan in een studio omgeving meer licht, koop dan de studio flitsers en pas als laatste het objectief.
Juist dat bedoel ik idd zo ongeveer!
Bedenk wel dat je dan in eerste instantie maar één licht hebt, en je dus beperkt bent in je mogelijkheden.
Maar er zijn mooie foto's mee te maken, en je kunt even kijken of het wat voor je is.
Uiteraard kun je snel en gemakkelijk hetzelfde trucje nog een keer doen om een tweede (derde, vierde ...) licht erbij te doen.
Rel. goedkope flitsers, evt. van marktplaats, zouden prima kunnen voldoen. (oude Canon's bijv.)
Ze hoeven alleen maar in de manueel stand te kunnen. Een hoog richtgetal is mooi meegenomen.
Uitgebreidde (lees: dure) TTL e.d. dingen hoeven er niet eens op te zitten.

Zoals ik al zei, je de lichtopbrengst is niet gigantisch maar met een beetje creativiteit kun je er een heleboel mee!
En je bent super mobiel! (zo lang je genoeg batterijen meegenomen hebt ;) )
Je kunt later altijd nog een 'zwaardere' flitsset kopen, dan kun je evt. de reportageflitser(s) gebruiken als achtergrond/ haarlicht/ accentlicht (of voor op locatie omdat je nog geen accupack hebt) dus dat is nooit weg.
Daarbij word je met reportageflitsers veel meer GEDWONGEN om creatief te denken en creatief met licht om te gaan, deze vaardigheid komt alleen maar van pas als je ooit nog een 'echte' flitsset zou aanschaffen.

Nogmaals: ik ben van mening dat goed licht (creatief met licht omgaan) je portretten veel sneller naar een hoger niveau brengt dan een beter objectief.
(beide is natuurlijk helemaal mooi :ugeek: )

AANVULLING m.b.t. triggerset:
Ik heb een tijd geleden ook een beetje onderzoek gedaan naar een goede triggerset.
Ik kwam uit bij de 'RF-602' van Yong Nuo. Google maar eens.
Volgens velen is dit een betere set van de Cactus (ook dan de V4)

Zelf heb ik hem via Ebay uit china laten komen, was iets van 40 euro voor een trigger met 2 receivers.
(incl. gratis verzending) Dat ging allemaal prima, ik zou het zo weer doen.
Mocht je belangstelling hebben wil ik best die verkoper even opzoeken en en linkje voor je posten.

Ze zijn ook wel in NL te krijgen, o.a. bij photoshop aalten, maar dan zijn ze veel duurder.
RF602 heeft een andere (betere, zo schijnt) frequentie dan de cactus, en kan ook nog eens als afstandsbediening gebruikt worden. Altijd handig.

Maar ik zou zeggen; google maar eens. Misschien heb jij een beter gevoel bij de cactus....
.....kan dat nou nooit eens wat korter....

Plaats reactie