studio lichtset

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Eric
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

studio lichtset

Bericht door Eric » ma 10 jan 2011, 21:54

Ik krijg waarschijnlijk dit jaar de gelegenheid om een aantal gelegenheidsmodellen in studio-omgeving te fotograferen. Die studio-omgeving moet ik dan zelf creëren in een kapperszaak van goede vrienden van ons m.b.v. gehuurde of gekochte studio lichtset. Maar door de bomen zie ik het bos (bijna) niet meer :( . en ik kan moeilijk inschatten hoeveel vermogen ik nodig heb. Is dit een goed begin :?: Als aanvulling dacht ik voor het haarlicht een off camera flitser met snout te gebruiken en een tweede off camera flitser voor de achtergrond.

Mij lijkt me 60 x 60 cm vrij klein voor gezicht + bovenkant romp. Er zijn natuurlijk daarginds volop spiegels, dus om vervelende reflecties te voorkomen zal ik ook nog aan een achtergrond doek moeten denken. Alvast bedankt voor jullie inzichten en ervaringen.

JacTrum
Beheerder
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: studio lichtset

Bericht door JacTrum » ma 10 jan 2011, 22:58

Ik heb in een grijs verleden wel een studio gehad, maar nooit zo met die studiosetjes die je tegenwoordig veel ziet gewerkt. Wil je een beetje comfortabel kunnen fotograferen dan moet je vrij kunnen spelen met de afstand tussen model en achtergrond. Daarmee is het eenvoudiger je model 'los' van de achtergrond te krijgen en kun je ook wat met licht van achter spelen. Dan heb je zeker niet genoeg aan een tegeltje van 60 cm als achtergrond nee. Elja (van Photofacts) heeft een studiosetje dat ik wel eens geleend heb en waar aardige resultaten uit kwamen. Ik zal hem dit antwoord sturen, dan kan hij je misschien laten weten wat hij precies heeft.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » ma 10 jan 2011, 23:27

Ik gebruik zelf een Elinchrom d-lite setje. Voor 100 euro meer krijg je dan wel een 'echt merk'. Dat is prettig wanneer je later door wilt groeien in deze tak van fotografie. Het merk Interfit ken ik niet, dat zegt ook al iets.

Koop er een reflectiescherm bij (wellicht heb je die al) en je kunt er perfecte portretfototjes mee maken. Eén flitser als hoofdlicht, eentje als achtergrondlicht en de reflector voor het invullen van de schaduwen.

Een achtergronddoek werkt prima wanneer je een zwarte achtergrond wilt; dan zie je de kreukels niet. Als je een witte achtergrond wilt dan raad ik gebruik van achtergrondpapier aan.
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

Eric

Bericht door Eric » di 11 jan 2011, 13:03

Bedankt Elja en Jac. Hier kan ik wat mee!

Een reflectiescherm heb ik al.

robbreedeveld
Contacteer:

Bericht door robbreedeveld » di 11 jan 2011, 16:38

Nee ik zou je dit zeker afraden.
150 W/s is mager als je full body wil gaan of meerdere personen wil fotograferen.
Daarnaast zijn 150 W/s flitsers minder goed af te regelen (vaak gaan ze maar van 1/8ste tot 1/1).
De flitskoppen met wat meer vermogen, vanaf 300 w/s, zijn meestal preciezer te regelen, van 1/32ste tot vol.

Kijk eens op Cameraland. Ik heb al mijn studiospul daar vandaan en ze zijn nu aan het opruimen. Zover ik weet stond er een set voor 550 euro van 600 w/s te koop. Het is het merk Qihe (wat gelijk is aan Linkstar).

Wat ook een punt is (geen idee of interfit dat heeft) is de koppeling. Als je een Bowens koppeling op je flitskop hebt, zijn de lichtomvormers talrijk en van vele merken (zoals snoots).

In je verhaal wordt ik niet helemaal wijs wat je met een off camera flitser bedoeld. Flitskoppen zijn altijd off camera namelijk :) Of je moet bedoelen dat je reportageflitsers er los bij gebruikt (bedenk dan wel dat ze een slave functie moeten bezitten.

Vergeet ook niet dat je een draadloze trigger erbij aanschaft (dat kabeltje breek je je nek over als je even niet oplet :lol: )
En dek de spiegels daar af anders krijg je geheid heel veel strooilicht.

Eric

Bericht door Eric » di 11 jan 2011, 19:38

@Rob: met de off camera flitser bedoel ik inderdaad de reportage flitser. 1 heeft al een slave functie en de ander moet ik er van maken via aparte flitsschoentje.
Full body en meerdere personen is niet mijn insteek, maar voor zulke bedragen is het zinvol te overwegen wat je toekomstplannen zijn en uitsluiten kan ik het niet dus... ik ga maar voor meer vermogen e.e.a. afhankelijk van de kosten natuurlijk.

robbreedeveld
Contacteer:

Bericht door robbreedeveld » wo 12 jan 2011, 13:00

Het is aan te raden ook vanwege de eerder genoemde beperkingen van de goedkope instap setjes.
Ik spreek uit ervaring. Ik ben ook ooit enthousiast begonnen met een 150 w/s setje. En al snel liep ik tegen die beperkingen op (alleen specifiek geschikte lichtomvormers konden er op, de laagste instelling 1/8ste was vaak nog te fel.)
Uiteindelijk ben ik begonnen er een extra flitskop bij te kopen en dat was zo'n prettig verschil. Tot 1/32ste terugschroeven als ik minder licht nodig heb (bij bijv een beperkte scherptediepte dmv je diafragma) en vooral prettig omdat bijna alle betere omvormers standaard met een bowensfitting worden geleverd.
Zo heb ik bijv pas op de Zoom Exp een striplight gekocht van het merk Linkstar. Past gewoon op mijn Qihe.
Studiofotografie is best verslavend vind ik. En al snel wil je meer. ;)

Vergeet ook niet een grijskaart aan te schaffen.

Ben benieuwd naar je ervaringen en resultaten :)

Eric

Bericht door Eric » ma 31 jan 2011, 23:13

Nog even: Als je te veel licht krijgt op 1/8 bij een instapsetje, kun je toch een ND grijsfilter (2 stops ) op je objectief zetten? Of is dit kort door de bocht?

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 31 jan 2011, 23:55

Eric schreef:Nog even: Als je te veel licht krijgt op 1/8 bij een instapsetje, kun je toch een ND grijsfilter (2 stops ) op je objectief zetten? Of is dit kort door de bocht?
Ja, want dan verminder je *al* het licht. Bij een studiosetting gaat het vaak om de verhouding tussen de lichten, en als je bijvoorbeeld de flitsers op je achtergrond vol moet zetten om die goed wit te krijgen kun je dus niet met zo'n ND filter aan de gang... (tenzij je hem op de flitser zelf zet...)

Plaats reactie