Monopod of teleconverter

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Hans
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Monopod of teleconverter

Bericht door Hans » ma 23 mei 2011, 20:44

Wie heeft er tips voor mij over het gebruik van een monopod en welke of een teleconverter voor gebruik met een Canon 500 D met een Sigma 70 / 200 objectief. Ik wandel veel en lang dus is een driepoot mij te omslachtig het word dan een monopod en daarna croppen of een teleconverter en daarbij het lichtverlies voor lief nemen.

timosterrenkunde
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Monopod of teleconverter

Bericht door timosterrenkunde » di 24 mei 2011, 15:04

wat je vraagt klinkt heel onlogisch. momopod of teleconverter, 2 dingen die weinig met elkaar te maken hebben laatstaan het zelfde doen!!

monopod croppen
of alleen teleconverter en dan lichtverlies voor lief nemen.

ten eerste. een telecoverter verlengt je brandpunt! croppen knip je alleen maar een stuk uit de foto

monopod heb je alleen in het 2e gaval nodig want een 70-200 2.8 kan je perfect uit de hand schieten.

als je er een teleconverter tussenstopt wordt het een 140-400 5.6 dan kan je niet uit de hand fotograferen en heb je juist een monopod nodig.

de vraag je dus niet of. maar wel of niet beide kopen.

JacTrum
Beheerder

Bericht door JacTrum » di 24 mei 2011, 18:09

Timo heeft een punt en legt dat heel helder uit :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 /Nikon 2.8/24-70 /Nikon 2.8/105 Micro / Nikon 2.8 70-200 VRII / Nikon Speedlight SB 910 flitser

timosterrenkunde

Bericht door timosterrenkunde » di 24 mei 2011, 21:29

Ik heb trouwens nog even gauw op kamera-express.nl gekeken. ik zou gaan voor een orginele sigma converter, dit omdat je lens ook van dat merk is.
een 2.0 x kost €230 euro, en een monopod als ik heb goed heb 40-50 euro.

als ik jouw was en je hebt er het geld voor, koop ze beide! absoluut geen converter zonder monopod, dat heeft namelijk weinig nut

Hans

Bericht door Hans » di 24 mei 2011, 22:03

Timo, je hebt helemaal gelijk. Mijn vraag is dan ook bedoeld om een discussie los te maken en dan met name tot het gebruik van de teleconverter want daarover zijn de meningen nogal verdeeld. De één zegt geen teleconverter je kunt beter het onderwerp door middel van croppen naar voren halen en de ander is goed te spreken over een teleconverter. Als ik overweeg een teleconverter aan te schaffen zal ik dat samen doen met een monopod of ik koop mij zelf eerst een goede monopod en later een teleconverter.

www.natuurlijksalland.nl

JohnnieS

Bericht door JohnnieS » ma 28 mei 2012, 00:50

Tja, met dat probleem zit ik ook.
met de 200 mm of een 300 mm lens daar een Teleconverter op zetten .
om dan alles nog dichter bij te krijgen is mijn droom.
Maar gezien de vele meningen kijk ik eerst nog de kat uit de boom.
De een zegt weggegooit Geld en de ander vind het een goede investering, dus wat is het nu :?
Wat ik wel weet je kunt niet uit de hand Foto's maken met een Teleconverter op een 300 mm ,je hebt een
Statief of Monopod nodig.
Ook zal je aan lichtsterkte inboeten, maar dat kun je een beetje corrigeren met het Diafragma.
Zo laat Uw mening maar eens horen :lol:

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 28 mei 2012, 11:55

JohnnieS schreef: Wat ik wel weet je kunt niet uit de hand Foto's maken met een Teleconverter op een 300 mm ,je hebt een
Statief of Monopod nodig.
Waarom? Als je een f/2.8 lens met een 2.0 TC gebruikt zit je nog steeds op een diafragma f/5.6. Op een zonnige dag op 200 ISO kun je dan nog prima sneller dan 1/1000e halen. En dat is zat voor zo'n lens.
JohnnieS schreef: Ook zal je aan lichtsterkte inboeten, maar dat kun je een beetje corrigeren met het Diafragma.
Zo laat Uw mening maar eens horen :lol:
Nou nee. Lichtsterkte is het maximale diafragma dat je kunt gebruiken, en daar boet je op in. Of dat een probleem is hangt nogal van de omstandigheden af (zie boven), maar van corrigeren lijkt me geen sprake..

Photomad2010

Bericht door Photomad2010 » di 29 mei 2012, 11:27

Mijn ervaring is dat je bij gebruik van een tc altijd moet inleveren. Ik heb gewerkt met de geweldige sigma 120-300 en vond de sigma tc ( ik had 1.4 en 2x) echt afbreuk doen aan de kwaliteit. Het focussen wordt langzamer en je verliest licht. Het hangt ook nauw samen met de kwaliteit van je glas. Een teleconverter vergroot ook mogelijke lensfouten. Om een goede scherpte te krijgen is het bij de meeste lenzen beter een of twee stops te diafragmeren dus je sluitertijd wordt dan toch langer of je iso moet omhoog. Nu werk ik met canon 70-200 2.8 II maar ook daar zet ik liever geen tc op. Om die reden heb ik nu de 100-400 erbij. Minder lichtsterk, maar bij twijfel over welke lens ik mee zal nemen is dat de lens waar mijn voorkeur naar uitgaat tenzij het om snel bewegende onderwerpen gaat. Ook op 400 mm nog prima vanuit de hand mee te werken.
Op de 500 F4 lens gebruik ik meestal wel een 1.4 tc, dat is zo'n kwaliteitslens dat het weinig afbreuk doet aan de opname. Bovendien werk ik daarmee bijna altijd vanaf een zware driepoot.
Tijdens wandelingen gebruikte ik altijd een monopod, maar tegenwoordig heb ik een lichte driepoot die ik meestal gebruik als mono, waarbij ik in voorkomende gevallen van lange sluitertijden toch de twee benen extra kan uitklappen.
Als je de camera op je statief schroeft en dat tijdens de wandeling op je schouder laat rusten, voel je het verschil tussen een of drie poten nauwelijks.
Een ander alternatief voor een monopod is een kleine driepotige walking chair , licht en uitklapbaar. Zo heb ik geweldige vogelshoots gedaan, rustig zittend op mijn kleine driepootje, beide ellebogen op je knieën en schieten maar. Je bent dan nog flexibeler dan met je mono maar het kan uiteraard alleen als je vanuit een laag standpunt goed zicht heb op je onderwerp.
Elk voordeel heeft, ook in de fotografie, zijn nadeel.....

Plaats reactie