Visible Dust Arctic Butterfly

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
danielsl
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Visible Dust Arctic Butterfly

Bericht door danielsl » ma 11 jul 2011, 19:36

Iemand hier ervaring mee?

Ik heb wat stof op de sensor en twijfel of ik dit apparaatje zal aanschaffen voor 90,- of dat ik hem laat schoonmaken bij chipclean voor 50,-

timosterrenkunde
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Visible Dust Arctic Butterfly

Bericht door timosterrenkunde » di 12 jul 2011, 05:52

Ik heb geen ervaring met dit product. Maar ik maak wel zelf mijn sensor's schoon.

Dit doe ik met een GreenClean perslucht met vacuum zuiger eraan.
En een Giottos rocketair big.

Ik werk met deze producten omdat ik gewoon liever mijn sensor niet aanraak.

Elja
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Elja » di 12 jul 2011, 09:10

Ik ga er het liefst gewoon mee naar Chipclean, maar dat is inderdaad ook best prijzig.
Gelukkig hoeft het niet al te vaak als je voorzichtig bent met het verwisselen van je objectieven.

Ik moet eigenlijk wel weer eens gaan.. :)

Elja
Photofacts; weblog over fotografie..
Photofacts.net; blog about photography..
Elja Trum Fotografie; portfolio

Photomad2010

Bericht door Photomad2010 » di 12 jul 2011, 16:06

Ik maak mijn lenzen regelmatig schoon met dit borsteltje en ben er erg tevreden over. De Canon 30D was een echte stofzuiger maar ook de 5D en de Mark IV neem ik regelmatig onder handen. Het werd me te duur en te lastig om steeds mijn camera weg te brengen. De eerste keer dat ik het deed stond het zweet in mijn handen, zo bang was ik iets aan mijn kostbare sensor te verknallen. Maar het gaat al een paar jaar goed. Als ik niet te lang wacht met schoonmaken red ik het meestal met de Arctic Butterfly alleen, maar zit er teveel op, dan gebruik ik na het borsteltje speciale staafjes van hetzelfde merk met de breedte van de sensor en daar druppel je 2 of 3 druppels reinigingsvloeistof op, waarna je met één beweging over de sensor deze schoon strijkt en daarna met de droge achterkant nogmaals om de sensor te drogen. Als je je spullen bij elkaar hebt is het in 10 minuten gepiept en brandschoon. Ik draag speciale witte katoenen handschoentjes tijdens de schoonmaakklus en werk met de Visible Dust loupe met ledverlichting om goed te kunnen zien wat ik doe en het resultaat te controleren.
Deze loupe gebruik ik ook bij de aanschaf van een 2de hands lens om te checken op krasjes of schimmel, dus dat maakte de aanschaf extra zinvol.

martinphili

Bericht door martinphili » di 12 jul 2011, 20:50

Ik denk dat de mensen wel eens een te grote angst hebben als het gaat om sensor reiniging. Op veel fora is dit dan ook een veel besproken onderwerp waarbij de meningen altijd enorm verschillen.
Mijn mening: die sensor is helemaal zo bijzonder niet. Je maakt hem niet snel kapot. Uiteraard moet je niet proberen met een schroevendraaier de klodders vuil gaan lospeuteren :) Als je gebruik maakt van producten die speciaal voor dit doel gemaakt zijn en aangeboden worden kun je zowat niet fout. Wat ze bij Chipclean kunnen kan jij zelf ook.
Zelf gebruik ik een ietwat on-orthodoxe methode: ik gebruik Scotch Magic Tape
Afbeelding om de vlekjes weg te poetsen. Je brengt het spul zachtjes aan op je sensor (vergt wel enige handigheid), wrijft met een wattenstaafje de boel wat aan en verwijdert dan het tape samen met het vuil. Kosten: twee euro voor het plakband en ene euro voor een doos wattenstaafjes. Vele malen bruikbaar :)
Wel dient daarbij gezegd te worden: ALLEEN dit soort tape werkt, gebruik NOOIT gewoon plakband want dat laat lijmresten achter en dan ben je veel verder van huis.
Misschien ben ik wel een beetje apart hoor, ik maak ook mijn lenzen schoon met een lik van mijn tong en een brillendoekje :)

Ytos
Contacteer:

Bericht door Ytos » do 14 jul 2011, 23:29

Ik lik niet aan m'n objectieven, maar ga wat tape mee met Martin. Gebruik dat in noodgevallen. Heb de Visible Dust voor droge schoonmaak; hardnekkiger vuil doe ik met natte swabs.

N.B. Je zit ook niet direct aan je sensor. Er zit nog een filter voor, dat je eigenlijk schoonmaakt.
Ytos digitale fotografie :: Modelfotografie :: PartyPics :: Workshops

Like us @facebook!

danielsl

Bericht door danielsl » zo 17 jul 2011, 21:01

euh Martin, sensor tapen en lenzen likken..... vind je het goed als ik even niets met je advies doe??? :lol:

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » zo 17 jul 2011, 23:46

Ik gebruik wel eens perslucht om de binnenkant van mijn body schoon te blazen. Maar dan niet die troep uit een busje (daar kan olie inzitten), maar uit een duikfles. Die lucht is schoon en droog (en dat wordt bij elke compressor minimaal 1 keer per jaar gecontroleerd). Spuithulpstukje op de slang van een duikautomaat en je hebt 8 bar. Dus niet al te dichtbij houden.
Werkt prima.

Overigens zijn er een paar manieren om veel minder kans te lopen op stof:
- zo min mogelijk lenzen wisselen. Dus vantevoren nadenken welke je nodig hebt en dan liever thuis doen dan "in het veld". Of meerdere bodies gebruiken.
- lenzen gebruiken met interne focus. Die veranderen niet van volume bij het zoomen, en dan komt er dus minder snel stof in je lens en body.

martinphili

Bericht door martinphili » ma 18 jul 2011, 21:17

:) Natuurlijk staat het je vrij om niets te doen met mijn tips :) Ze lijken on-orthodoxer dan ze zijn hoor.
Speeksel bevalt veel enzymen die vetten afbreken op een heel zachte manier. Logisch ook, ze moeten je mond en je kiezen in tact houden. Daarom zullen ze ook de coating van je lens niet aantasten.

Ik wil het advies van Reinoud niet in twijfel trekken, hij heeft hier blijkbaar goeie ervaringen mee. Toch zou ik zelf erg voorzichtig zijn met het gebruik van perslucht onder hoge druk. Perslucht koelt snel af bij het uitzetten (denk maar eens aan een koolzuursneeuw blusser) en het vocht dat in die lucht zit zal condenseren. Je spuit daardoor wel wat vocht in het binnenste van je camera.
Dat er geen olie in een duikfles zit neem ik direct aan. Toch twijfel ik of ze alle stof uit die lucht gefilterd hebben. Dat stof zou dan best wel eens als een soort zandstraal effect je camera ingeblazen kunnen worden.
Nogmaals: ik trek het advies niet in twijfel maar ik ben wel terughoudend.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » ma 18 jul 2011, 21:31

martinphili schreef: Ik wil het advies van Reinoud niet in twijfel trekken, hij heeft hier blijkbaar goeie ervaringen mee. Toch zou ik zelf erg voorzichtig zijn met het gebruik van perslucht onder hoge druk. Perslucht koelt snel af bij het uitzetten (denk maar eens aan een koolzuursneeuw blusser) en het vocht dat in die lucht zit zal condenseren. Je spuit daardoor wel wat vocht in het binnenste van je camera.
Dat zou je op het eerste gezocht denken. Maar een persluchtfles en duikautomaat bestaan uit verschillende onderdelen: in de eerste trap wordt de druk van 200 bar teruggebracht naar 9 bar. Daar vindt de grote temperatuurdaling plaats. In de slangen zit (boven water) 9 bar druk. Ongeveer werkplaatsdruk. Dat koelt nauwlijks meer af als het uit de spuitmond komt.
Verder is de lucht opgeslagen onder 200 bar in een stalen fles. Vocht onder hoge druk zou een extra snelle roestvorming betekenen. En je wilt geen fles op je rug met zo'n druk die aan het roesten is. Daarom is al het vocht ook uit die lucht gehaald.
Kortom: de lucht is gegarandeerd droog en niet te koud
martinphili schreef: Dat er geen olie in een duikfles zit neem ik direct aan. Toch twijfel ik of ze alle stof uit die lucht gefilterd hebben. Dat stof zou dan best wel eens als een soort zandstraal effect je camera ingeblazen kunnen worden.
Nogmaals: ik trek het advies niet in twijfel maar ik ben wel terughoudend.
Het stof filteren is het eerste wat gebeurt: een hoestbui onderwater is niet prettig...

De regels voor ademlucht zijn erg streng, maar dat is hier allemaal in je voordeel. De lucht is in ieder geval vele malen beter van kwaliteit dan de lucht uit zo'n blaasbalgje...

Helaas hebben maar weinig mensen een persluchtfles tot hun beschikking.

Plaats reactie