fotobewerkings software

Bespreek andere handige software en plugins die het bewerken of tonen van foto's gemakkelijker maken.
john statue

Re: fotobewerkings software

Bericht door john statue » wo 28 mar 2018, 07:16

Ik gebruik Adobe Lightroom 6.0. Ik ken nog lang niet alle opties van Lightroom. Daar zou ik ook les in moeten hebben. Ik heb wel een boek over Lightroom, maar persoonlijk vind ik dat toch ingewikkeld om te lezen. Verder heb ik de makke dat ik niet goed "geconcentreerd" kan lezen. te lange stukken houd mijn aandacht gewoon niet vast. Máár, ondanks dat gebruik ik de basis bewerkingen die in het rechter popup scherm staan. Wat begint met kleur temperatuur, belichting, contrast etc. Ook de lenscorrecties die mogelijk zijn, maak ik gebruik van. horizon rechtzetten en een gebouw "tilt en shiften". Verder fotografeer ik zo veel mogelijk in RAW. En het nabewerken qua kleur(en) en helderheid gaat prima. Het meest fijne van Lightroom vind ik het maken van een virtuele kopie. Ik wil nogal vaak mijn foto's in zwart-wit omzetten en dat gaat in principe met één muisklik. Verder gebruik ik de plug-ins van Topaz, en hiermee kun ook je foto's mee bewerken en kan je bijzondere creaties maken.

Hernoemen van je foto's. Alle foto's hebben een bestandsnummer en de extensie van .CR2 Als ik moet renamen doe ik dat in mijn Canon Zoombrouwser EX wat ooit bij mijn Canon camera zat.

Even een sprongetje. Dat renamen hoefde ik in Windows 7 niet te doen. Als ik mijn foto's ging overzetten naar de pc verscheen er een menu waarin ik de "map" een naam kon geven en ook de foto's kregen "de zelfde" naam, bv. 2018-03-28 hardloopwedstrijd. dan kregen alle foto's dezelfde naam met daarachter het fotonummer zoals 2018-03-28 hardloopwedstrijd 0001.jpg Hierdoor kon ik aan de hand van de datum en "naam" véél makkelijker de foto's terug vinden dan alleen maar met een nummer. HELAAS IS DAT BIJ WINDOWS 10 NIET MEER MOGELIJk. Tot zover mijn antwoord op Lightroom en het hernoemen van mijn fotonamen.

reinoud
Contacteer:

Re: fotobewerkings software

Bericht door reinoud » wo 28 mar 2018, 08:42

Zoek je je foto's niet op binnen Lightroom? Ik kan zoeken op dingen als "binnen een straal van 10 km van mijn woonplaats genomen, met als trefwoord hardloopwedstrijd, met 3 sterren of meer, en geschoten met mijn 70-200 lens op diafragma f/4 of kleiner".
Of alle foto's waar mijn moeder samen met haar kleindochter op staat (met trefwoorden, die met de automatische gezichtsherkenning zijn toegewezen).
In een verzameling van 300.000 foto's is dat een stuk sneller dan op basis van de naam van de folder.

(en als mijn moeder en haar kleindochter mee deden met die hardloopwedstrijd zou ik ze op jouw manier een stuk moeilijker vinden als ik dat niet toevallig had onthouden)

Plaats reactie