Portretrecht op gebouwen??

Het hoeft niet altijd over fotografie te gaan..
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
maatjesfotografie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Portretrecht op gebouwen??

Bericht door maatjesfotografie » di 25 feb 2014, 11:48

Hoi Allemaal,

Ik heb wellicht een vreemde vraag. Ik heb vorig jaar een aantal foto's gemaakt van gebouwen, zoals een kerktoren en molens.

Nu wil ik van een aantal foto's/gebouwen, deze op canvas laten afdrukken en deze gaan verkopen.

Maar heb ik hiervoor wel het recht om dat zomaar te doen? Ik weet dat je voor het fotograferen van mensen portretrecht moet hebben, maar geldt dit ook voor gebouwen (architectuur)? Zo ja. Wat voor formulier/contract zou ik hiervoor dan moeten hebben?

Of is er niets aan de hand en mag ik dit zomaar verkopen?

Groetjes,
Miranda

reinoud
Contacteer:

Re: Portretrecht op gebouwen??

Bericht door reinoud » wo 26 feb 2014, 00:51

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldrecht
(wel 4 seconden googlen!)

maatjesfotografie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door maatjesfotografie » wo 02 apr 2014, 16:29

Hoi Reinoud,

Bedankt voor je reactie. Ik was hier al bang voor dat er portret (gebouw) recht op zou zijn.

Ik heb nu maar foto's van dieren laten afdrukken op Canvas. Ook een mooie alternatief. ;)

Groetjes,
Miranda

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » wo 02 apr 2014, 16:55

maatjesfotografie schreef: Ik heb nu maar foto's van dieren laten afdrukken op Canvas. Ook een mooie alternatief. ;)
Je hebt ze al vooraf laten afdrukken? Is het niet makkelijker om je klanten op een service als Oypo zelf te laten bestellen? Dan hoef je niet vooruit te investeren in spullen die je misschien niet verkoopt...

maatjesfotografie

Bericht door maatjesfotografie » di 08 apr 2014, 16:18

Hoi Reinoud,

Oypo is een mooie manier inderdaad, echter worden deze canvassen verkocht via de winkel van mijn ouders, om als het ware extra klandizie te trekken voor hun winkel.

Vandaar dat ik het op deze manier heb gedaan. ;)

Groetjes,
Miranda

henkdew

Bericht door henkdew » wo 09 jul 2014, 12:18

reinoud schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldrecht
(wel 4 seconden googlen!)

Beeldrecht is het onderwerp zelf en Auteursrecht berust bij degene die de afbeelding maakt .

Henk oet W

henkdew

Bericht door henkdew » wo 09 jul 2014, 12:26

maatjesfotografie schreef:Hoi Allemaal,

Ik heb wellicht een vreemde vraag. Ik heb vorig jaar een aantal foto's gemaakt van gebouwen, zoals een kerktoren en molens.

Nu wil ik van een aantal foto's/gebouwen, deze op canvas laten afdrukken en deze gaan verkopen.

Maar heb ik hiervoor wel het recht om dat zomaar te doen? Ik weet dat je voor het fotograferen van mensen portretrecht moet hebben, maar geldt dit ook voor gebouwen (architectuur)? Zo ja. Wat voor formulier/contract zou ik hiervoor dan moeten hebben?

Of is er niets aan de hand en mag ik dit zomaar verkopen?

Groetjes,
Miranda
Hallo Miranda

Ik zou mij niet al te druk maken om afbeeldingen te verkopen waarvan de Architect meer da 70 jaar geleden is overleden .
Dit geld ook voor foto's waarvan de maker die al meer dan 70 jaar niet meer leeft , de auteursrechten van een foto blijven nog 70 jaar na het overlijden van de maker in handen van de nabestaanden .

Henk oet W

Plaats reactie