Sportfotografie (voetbal)

Sport- en actiefoto's kun je delen in dit forum.
Thymat36cial
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Sportfotografie (voetbal)

Bericht door Thymat36cial » di 18 okt 2011, 19:30

Hallo, hier Thymat36cial.
Ik ga iedere zaterdag supporteren voor mijn kleinkinderen op het voetbalveld dus graag wat tips om goede foto's te maken nml. bewegende beelden , plaatsing op het terrein en gebruikt materiaal, ik zou jullie vanharte dank-baar zijn voor de tips.
Groetjes, Manu.

Eric
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Sportfotografie (voetbal)

Bericht door Eric » wo 19 okt 2011, 20:57

Hallo Manu,

Wat heb je voor uitrusting en wat heb je inmiddels geschoten?

KSchool

Bericht door KSchool » vr 21 okt 2011, 14:44

Hallo,

Wat ik gezien heb is dat proffesionals een eenpootstatief gebruiken bij sport en een camera met een lichtsterke telelens, bij Canon zijn die vaak wit. Ik als amateurtje heb afgelopen jaar bij koninginnedag uit de hand gefotografeerd op stand S (sluitertijdvoorkeuze) en op snelle sluitertijd ingesteld, dat ging ook prima. De bewegingen zijn dan bevroren. Het weer was toen trouwens zonnig, het wordt moeilijker wannneer je weinig licht hebt.
Je kan de beweging ook bevriezen met de flitser 2e gordijn, dan heb je ook nog beweging erin. Bijvoorbeeld iemand gooit een bowlingbal, je drukt op je ontspanknop op moment dat de bal gegooid wordt, de flits gaat dan af, wanneer de persoon de bal los laat, de sluitertijd moet dan niet te kort zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit laatste nog niet zo veel uitgeprobeerd heb. Ik vind zowieso beweging met weinig licht moeilijk te fotograferen, daar moet ik mezelf nog in trainen.
Nou succes, hoop toch dat ik je verder geholpen heb.

Gr. Karin

Arthur

Bericht door Arthur » vr 21 okt 2011, 20:29

Hallo Manu.

Zelf sta ik elke zaterdag op het veld om de prestatie's van het elftal vast te leggen. Wat ik een beetje als stelregel aanneem is een sluitertijd voorkeuze van 1/640 (hiermee bevries je het beeld niet en blijft er een beetje actie inzitten). Iso is afhankelijk van het weer maar zit meestal tussen de 200 en de 800. Ik kies m.n. bij de kleinere spelers een laag standpunt (door de hurken). Heb nog een kit lens 18-135mm en hoewel het spel nog op een half veld gedaan wordt kom ik achterin te kort. Scherpstelling staat op "Al Servo AF", op de volgende link op een ander forum staan nog wat tips. http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 03&t=49924

Succes.

Gr: Arthur

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » vr 21 okt 2011, 22:03

Als je aanvallers van voren wilt fotograferen moet je ergens naast een doel gaan staan. Kijk van welke kant het licht komt; het gat het beste met het licht mee. En denk om je achtergrond. Zorg dat er geen lelijk flatgebouw staat als je -door een beetje opzij te lopen- ook een neutrale groene achtergrond van een paar bomen kunt vinden. En inderdaad door je knieen. Tip: kniebeschermers, die jouden je knieen droog en warm.

Thymat36cial

Bericht door Thymat36cial » di 25 okt 2011, 10:16

Hallo,
Hier Manu(Thymat36cial)?
Hartelijk dank voor uw reacties op mijn vraag op fotografie op een voetbalveld,ik probeer het morgen eens uit (moet reportage maken voor school) ik denk er toch het en en ander te kunnen uitproberen, een nadeel training van 18h tot 19h30 wil zeggen schemering.
groetjes en nogmaals dank.

irre

Bericht door irre » wo 05 dec 2012, 21:21

ik fotografeer regelmatig in de avond uren
gebruik mijn 7d samen met de canon 70-200mm 2.8 op tv stand

dit gaat prima

ook bij slecht weer overdag goed deze lens te gebruiken

succes

gr irre

Jax

Bericht door Jax » di 11 dec 2012, 13:33

Bij voetbalfotografie schiet je bij voorkeur in de Av stand en gebruik dan de grootste lensopening (F4 of F2.8). Hierdoor wordt het onderwerp mooi scherp en de achtergrond wazig. Een 70-200mm lens is voldoende. Ik zit meestal naast de goal en kan tot 5 meter over de middenlijn nog bruikbare foto's schieten. Zorg dat de sluitertijd minimaal 1/500 is of sneller. Bij avond wedstrijden kun je dit doen door de ISO te verhogen (let wel op voor ruis).
Als je wat van mijn foto's wilt zien, waarbij ik altijd te werk ga als hierboven beschreven, kijk dan op http://www.rodajcfans.nl.

pgeudens

Bericht door pgeudens » di 11 dec 2012, 13:55

Manu,

Ik ben ook pas met fotografie begonnen en trek vaak op het voetbal van mijn zonen.
Een monopod is zeer handig.
Ik trek op 1/1000 om geen bewegingsonscherpte te hebben. Iso niet boven 400 anders teveel ruis (ik heb Canon 400D).
Indien wat weinig licht laat ik snelheid zakken naar 1/800 of lager. Evt Iso optrekken en in PS ruis weg halen.

Jammer genoeg heb ik geen 2.8 lens. Bij weinig licht onontbeerlijk. Hierdoor ook te veel scherptediepte. zal een volgende investeringworden.

Autofocus en continuopname gebruik ik meestal.

In het begin trok ik op ooghoogte. Vorig weekend heb ik me wat lager gepositioneerd, net boven omheining (vermits ik niet in de neutrale zone mag komen). Moet zeggen dat dat beter is.

Veel succes!!

Jax

Bericht door Jax » di 11 dec 2012, 14:01

Ik zit altijd op mijn koffer. Hoe lager het standpunt, des te mooier de foto's.

Plaats reactie