Nieuwe body of flitsset uitbreiding?

Lees en bespreek hier alles over Strobist fotografie; het werken met losse opzetflitsers om je foto's te verbeteren.
Plaats reactie
lampie1978

Nieuwe body of flitsset uitbreiding?

Bericht door lampie1978 » di 17 feb 2015, 00:22

Hallo,

Ik heb wat advies nodig, want ik zit in een 2strijd.

Het laatste jaar ben ik begonnen met model- en portretfotografie gecombineerd met strobist fotografie. Heb het afgelopen jaar daar het nodige over gelezen, bestudeert en de benodige materialen voor aangeschaft. Nu loop ik echter tegen een beperking aan in mijn materiaal, ik krijg mijn strobist fotografie niet in orde met mijn huidige materiaal. Helaas kan ik geen foto toevoegen, dus daarom maar de link naar de foto op Facebook https://www.facebook.com/15501177185666 ... =3&theater.
Dit is 1 van de eerste resultaten met strobist fotografie tijdens mijn eerste model shoot. Ik wou meer licht onder haar capuchon hebben, dus ik heb de flitser met cactus v6 en softbox zo'n 2 mtr voor en iets links van mij op de grond staan op zo'n 3,5 / 4 mtr voor het model. Maar als ik zo naar de foto kijk, dan mis ik dus de belichtingsmogelijkheden om de schaduw rondom haar neus weg te werken.

Nou heb ik gehoord dat mijn flitser de Canon Speedlite 430EX III met infrarood aanstuurbaar is, maar mijn enige body de Canon EOS 1100D heeft die functionaliteit niet.

Omdat ik deze blinde vlek in mijn fotografie toch wil opvullen, heb ik volgens mij nu 2 keuzes:
1. Een nieuwe body (EOS 600D) kopen met de infrarood techniek om mijn 430EX aan te sturen en dan mijn ingebouwde flitser als invul flits te gaan gebruiken. Dit kan neem ik aan? Want ik kan nergens online vinden of de master / slave mogelijkheid bestaat met deze body.
2. Extra flitser kopen met alle toebehoren (paraplu, staander, swiffelhead, cactus v6).

Wat adviseren jullie mij?

Gegroet,
Richard.

HooGanTan
Contacteer:

Re: Nieuwe body of flitsset uitbreiding?

Bericht door HooGanTan » di 17 feb 2015, 11:47

Ik tennis heel slecht... moet ik investeren in een betere tennisracket of in tenniskleding?
Heel flauw natuurlijk, maar wel vergelijkbaar met jouw vraag. Het lijkt me een veel beter plan om eerst je geld in je beurs te houden en je meer te verdiepen in licht. Kijk naar licht en leer er van.
Bij jouw voorbeeld zou je die schaduw kunnen verminderen door een grotere (qua oppervlak) lichtbron te nemen. Het licht wordt dan zachter. Als je geen grotere softbox heb, zou je deze ook dichterbij kunnen zetten (dan wordt het relatief tot je onderwerp groter), maar je zou ook bijvoorbeeld een wit doek tussen je lichtbron en het model kunnen plaatsen.
Nogmaals... houd je geld in je zak en leer te werken met de spullen die je heb. De beperkingen liggen eerder en vaker bij de fotograaf dan bij de tegenwoordige apparatuur.

primefoto

Bericht door primefoto » di 17 feb 2015, 15:42

Ik ben het met mijn voorganger roerend eens.
Begrijp het licht. Je zou in dit geval heel mooi een paraplu kunnen gebruiken of een softbox en deze zo dichtbij zetten dat ie net niet in je beeld zit. Dan heb je relatief een grote lichtbron en krijg je mooi zacht licht en dus ook zachte schaduwranden.

Kijk eens bij de meester David Hobby of wel The Strobist.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... QJxcx24cZm
Deze serie van Matt Granger heeft me ook in de goede richting gebracht. Kijk hierbij even niet naar het merk maar puur naar de principes in het belichten. Ik was een Nikon gebruiker.
http://youtu.be/nJ06Z4JbGHg?list=PLAAEF7ADB5E6B5D41
Ik denk dat je hier al wel een beetje mee verder kunt. ;)
Er zijn geen regels voor goede foto's, er zijn alleen goede foto's. Ansel Adams
FLICKR

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 17 feb 2015, 20:37

lampie1978 schreef: Nu loop ik echter tegen een beperking aan in mijn materiaal, ik krijg mijn strobist fotografie niet in orde met mijn huidige materiaal.
lampie1978 schreef: Dit is 1 van de eerste resultaten met strobist fotografie tijdens mijn eerste model shoot.
Ik zal je een geheim verklappen: oefening baart kunst. Sorry maar om meteen bij de eerste resultaten van je eerste modelshoot te concluderen dat het aan je materiaal ligt klinkt niet alsof je de materie echt snapt, noch dat je alles geprobeerd hebt.

En verder heb je een probleem met belichten. Niet met de aansturing van je flitser. Dan kun je wel een nieuwe body kopen, maar daarmee los je het probleem niet op. Ik heb jaren gewerkt met een strobist set van een paar oude tweedehands flitsers (50 euro op Marktplaats) en een triggertje. Perfect belicht, zolang je de materie maar snapt.

Mijn advies aan jou zou zijn: houd je huidige spullen en geef het geld uit aan wat opleidingen in studiobelichting danwel strobist flitsen. Daarvan ga je beter fotograferen dan als je een nieuwe body of extra flitsers koopt.

lampie1978

Bericht door lampie1978 » di 10 mar 2015, 23:48

Heren,
Mijn dank aan jullie alle drie, zeker omdat jullie in dezelfde oplossingsrichting dachten.
Mijn fout en onervarenheid inderdaad om te denken dat het aan mijn apparatuur lag, ik ben inmiddels verder gegaan met het bestuderen van het licht en heb al een aantal betere resultaten geschoten door te spelen met het licht tijdens een shoot.

LLM

Bericht door LLM » wo 11 mar 2015, 12:41

Er is een heel goed boek: digitale fotografie flitsen, off-camera flash en andere flitstechnieken in de praktijk. Van Piet van den Eynde. Isbn 978-90-430-2520-1

Plaats reactie