Hier Zuid-Holland

Nieuw op Phototalk?
Stel je in dit forum even voor aan de rest van de Phototalkers..
Plaats reactie
Kolmer77

Hier Zuid-Holland

Bericht door Kolmer77 » di 06 sep 2016, 15:07

Best forum gebruikers en fotografie liefhebbers,

Ik zit al een tijdje op dit forum, maar heb mij nog nooit even echt voorgesteld, slechte zaak ik weet het.
Ik ben een veteraan, en ben na mijn diensttijd begonnen met de liefde te ontdekken voor fotografie.
Eerst met een standaard zak camera en later pas mijn eerste srl camera een Nikon D5100.

Hier heb ik veel aangehad en erg veel geleerd over de stijl die iedere fotograaf ontwikkeld op zijn eigen manier. Iedereen fotografeert op een manier die hij of zij het leukste vindt. Het belangrijkste is, heb er plezier in.

Mijn doel is om verder te leren en te gaan verdiepen in de fotografie wereld, zonder hulp van Photoshop of wat dan ook. Een foto moet uit zich zelf goed en bijna perfect zijn. Ik schaaf hooguit iets bij met een standaard programma maar echt bewerken kan ik niet en wil ik ook niet. Ik vindt dat dit niets met fotografie te maken heeft.
Dmv je standpunt, hoogte en een ander punt op te zoeken kom je al een heel eind ben ik van mening, daarbij oas je de instellingen toe die je zelf wilt om de voor jou juiste foto te gaan maken.

Ik fotografeer eigenlijks van alles en werk graag met thema's, het enigste wat ik ooit nog eens wil hebben is een goede groothoek objectief, de rest heb ik al. Een objectief koop ik voor het leven zolang deze mee gaat, een goed objectief is het halve werk van de foto. En verder spaar ik voor een nieuwe body, waarschijnlijk de Nikon D750.
Aangezien ik een gezin heb, gaat dit voor alles mbt mijn hobby en liefhebberij.

Ik ben uit op tips, soms advies en vindt positief benaderen beter dan alleen maar afkraken, iedereen mag zijn mening hebben maar geef wel aan waarom. En niet enkel afkraken.
Het valt mij op dat sommigen veelal bezig zijn om af te kraken en denken dat ze alles weten. Helaas, met fotografie leer je iedere keer weer bij is mijn mening.

Door de fotografie heb ik een totaal andere kijk op de wereld gekregen, je kijkt anders naar de natuur, probeerd het uiterste uit je zelf te halen en wordt erg kritisch over je eigen foto's.

Kortom een wedstrijd tegen je zelf en het opnemen tegen de weersinvloeden en andere storende factoren.

Dit ben ik en zo de ik er over dus.

Mvg,
En vooral veel fotografie plezier

Kolmer77

pvdv_fotografie

Re: Hier Zuid-Holland

Bericht door pvdv_fotografie » di 20 sep 2016, 18:29

Beste Kolmer77,

Hoewel deze site bijna dood lijkt, zijn er best nog wel mensen die de boel bemannen. Bemensen is een beter woord. Soms moet je even wachten of de juiste snaar raken om iemand in de pen te krijgen.

Ik ben een gepensioneerd medewerker van de overheid laat ik het zo maar noemen. Maar een fotograaf in hart en nieren. 40 jaar geleden opgeleid voor journalistieke fotografie, dus compositie en snelheid, maar vervolgens toch iets anders gaan doen omdat de crisis uit de jaren tachtig een leuke start verhinderde. Hoewel m'n naam geen bellen doen rinkelen kom je m'n foto's overal wel tegen. Op websites, in brochures overal op deze aardbol, soms ergens aan de muur, Huffingtonpost usa, Div. Nederlandse gemeentes en op internet struikel je er over. Dus kortom, ik draai aardig mee.

Jammer dat je je negatief uitlaat over Photoshop/Lightroom. Althans zo lijkt het. Waarschijnlijk wordt dit ingegeven door de naam die het programma in de wandelgang heeft gekregen. Laat me je wat bijpraten want je geeft aan dat je wilt leren.
In een vervlogen tijd (1816) ontdekte Joseph Nicéphore Niépce dat je met licht iets kon vastleggen op een plaat. Dit moest nog verder uitgekristalliseerd worden want hij kon het beeld nog niet vast blijven houden. Sedert Louis Daguerre uitvond hoe dit moest ontstond ook de Donkere kamer (Doka). Dit bleef bestaan totdat de digitale camera's hun intreden deden. In die doka, die ik dus nog gewoon heb gebruikt, werd wat afgeknutseld met, merken en soorten film, belichtingstijden, soorten papier, verschillende manieren van ontwikkelen om een optimaal beeld te creëren in de juiste mood. Want niet alleen de camera registreerde het beeld er moest nog het nodige gebeuren om dit op een goede wijze op papier te krijgen. Ook in de persfotografie ging een film (contactafdruk) niet rechtstreeks naar de drukkerij. Deze werd eerst ontwikkeld en afgedrukt. En daarna gereed gemaakt voor de drukkerij. Maar dit ligt nu allemaal achter ons al houden sommige nog steeds stand.
We zitten in het digitale tijdperk met alle mogelijkheden die dit schept. Camera's die veel beter zijn en veel meer registreren in een optimale wijze. Maar ook hier zitten addertjes onder het gras. Ogen zien nog steeds meer dan een camera. Maar dat betekend niet dat een goede camera het niet registreert. Alleen laat deze het niet altijd zien of op een juiste wijze terug zien. Dat is waar de digitale doka om de hoek komt kijken.
Dit is waar de programma's als Lightroom en of Photoshop om de hoek komen kijken. Feitelijk zijn dit niet meer dan digitale donkere kamers. Althans daar zijn ze voor bedoeld. Dat er mensen verkeerd of als kunst uiting expres verkeerd gebruik van maken, betekent niet dat het programma verkeerd is. Het is een DoKa. Als fotograaf heb je een donkere kamer nodig om alles uit je foto te halen wat er in zit. Ook de dingen die de camera niet laat zien maar dus wel in z'n geheugen heeft. Dingen die jij ook gezien hebt. Het komt er op neer dat wanneer je zo rechtstreeks de beelden op de computer dumpt je laat zien wat de camera je laat zien en niet wat er werkelijk te zien was. En natuurlijk komt het wel eens voor dat alles perfect is en er nauwelijks iets te doen valt. Maar dat is ultiem.
Hoofdzaak is al dat je fotografeert in NEF/RAW. Wanneer je fotografeert in JPG formaat begint hier het eerste probleem al. JPG is een beeldcompressie. Dit houdt in dat je beeld al gecomprimeerd wordt bij de eerste opslag op je camera. Je verliest nu al beeldgegevens. De kwaliteit holt achteruit. Het gaat hier te ver om alles uit te leggen.

Lightroom is specifiek voor fotografen om kleine correcties mee te maken. Belichting +/-, contrast (vergelijkbaar met een ander filmmerk (Kodak-Agfa-Isopan-Ilford), witbalans, kleurtoon (ander filmmerk -Agfa-Kodak-Fuji). Photoshop is een DeskTopPublishing programma waar je navenant dan ook veel meer mee kan. Bedoelt voor beeldbewerking tbv tijdschriften en krantjes e.d. Maar ook de dingen die je met Lightroom kunt doen in de overtreffende trap. Er hoort dan ook een prijskaartje bij. Maar dat was bij een DoKa ook. Een hobby kost wat.

Maar goed, probeer het eerst zo eens uit en kijk hoe het jou en je kijkers bevalt. Want je kijkers zijn je publiek en die zeggen of het mooi is.

Tonny
Contacteer:

Re: Hier Zuid-Holland

Bericht door Tonny » di 08 nov 2016, 21:29

Ik (63) ben nu ongeveer 4 jaar echt actief met fotograferen bezig en begin er steeds meer plezier in te beleven. Ik had het programma Adobe Lightroom al een aantal malen als proefversie op mijn pc staan, maar ik werd helemaal nerveus van de vele schuifjes en knopjes die ik daar voorbij zag komen. Op dagen dat ik even niets te doen had, keek ik naar tutorials over Lightroom op Youtube. Veelal Engelstalig maar later veel van Mark de Rooij in het Nederlands. (Er zijn natuurlijk meerdere personen te vinden die dit doen). Tijdens de tutorials kwam ik er achter dat het allemaal wel meeviel in Lightroom. Het is een kwestie van durven en doen. Als ik op onze fotoclub (afvgoedlicht) een aantal foto's laat zien tijdens een beoordelingsrondje, krijg ik -en andere leden- de vraag of ik er veel aan 'bewerkt' heb. "Natuurlijk" zeg ik dan. Ik liet je vroeger toch ook niet de negatieven zien? Kortom, fotografeer in RAW (NEF), ontwikkel de foto in (bijvoorbeeld) Lightroom en sla hem op als JPG. Klaar! Ik heb Lightroom 6.0 begin dit jaar gekocht. Dat is de laatste digitale versie op cd of dvd. Na deze kan het alleen nog maar via een abonnement. Photoshop heb je alleen maar nodig als je spectaculaire kunststukjes uit wilt halen, maar je zei het al zelf...... Een foto moet een foto blijven. Kies daarvoor in de plaats bijvoorbeeld Photoshop Elements (13) Niet duur en je kunt er de standaard dingetjes mee doen. Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Met vriendelijke groeten,
Tonny Janssen

Plaats reactie