W

Allerlei accessoires kun je hier bespreken, van tassen tot flitsontstekers.
Plaats reactie [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
PhotoDummy
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

W

Bericht door PhotoDummy » di 24 feb 2015, 15:54

:!: :!: :!: :!:
Laatst gewijzigd door PhotoDummy op do 27 aug 2015, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

reinoud
Contacteer:

Re: Welk statief? Hulp gevraagd

Bericht door reinoud » di 24 feb 2015, 22:19

Er zijn veel verschillende statieven, maar de keuze draait meestal om drie factoren die elkaar beïnvloeden:

- een goedkoop licht statief is instabiel
- een licht stabiel statief is duur
- een goedkoop stabiel statief is zwaar

Dus als ik op je vraagstelling afga zul je niet het goedkoopst uit zijn...

Nou zijn er een hoop mensen die allerlei goedkope statieven hebben en er tevreden over zijn, maar er is een verschil tussen redelijk stabiel en echt rocksolid stil. En dat wil je met een statief, want anders heb je er eigenlijk niks aan.

Overigens zou ik persoonlijk niet weten waarom je een statief zou gebruiken voor studio werk (ik ga even uit van een flitsopstelling), of straatfotografie (waar een statief over het algemeen erg onhandig werkt als er mensen rondlopen op de straat), maar wellicht fotografeer je anders dan ik.

Als je een dag serieus werkt op ooghoogte wil je ook een statief dat echt op ooghoogte is en niet 5 of 10 centimeter lager. Je rug zal je dankbaar zijn.

De beste tip die ik je zou kunnen geven is om te zoeken naar je laatste statief en niet je eerste (of een 'instapmodelletje'). Meteen iets goeds kopen is altijd goedkoper dan eerst een aanbieding die eigenlijk niet bevalt en uiteindelijk toch een goede.
Mijn statief kostte indertijd een euro of 400 (poten + balhoofd), en daar ben ik nog steeds heel tevreden over.

PhotoDummy
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door PhotoDummy » wo 25 feb 2015, 20:55

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Hier kan ik zeker wat mee.
Mag ik vragen welke statief jij gebruikt?

Plume

Bericht door Plume » di 17 mar 2015, 08:38

Reinoud heeft volkomen gelijk door aan te geven direct een goed statief te kopen en niet de fout te maken die velen maken door met een goedkoop, instabiel statief te gaan beginnen. Bij de juiste keuze is het een eenmalige uitgave die toereikend is als je later andere vormen van fotografie gaat doen, met bijvoorbeeld zwaardere lenzen.
Mijn keuze is gevallen op een Benro carbon statief uit de combo serie type C4770T. De keuze was gebaseerd op het feit dat carbon fiber sterk, zeer licht en trillingsvrij is. Statief is met mijn lengte van 1.87 m ruim voldoende. Wil je minder geld uitgeven en is het gewicht geen probleem, dan is een aluminium statief misschien een optie. Succes met de keuze

poljaap

Bericht door poljaap » di 17 mar 2015, 20:07

Ik ben het ook met Reinoud eens. Ik heb onlangs een nieuw statief gekocht en toen ik die aan het uitzoeken was kreeg ik de volgende tip: koop het duurste (en dus beste) statief wat je je kunt veroorloven. In het geval van statieven is goedkoop echt duurkoop, mijn eerste statief was er een van een paar tientjes. Weggegooid geld, want het was een een onding dat me een hoop onscherpe foto's heeft opgeleverd.

Ik heb een Benro Flexpod (A7920T) gekocht. Deze gebruik ik thuis in de (macro)studio en buiten in de natuur voor macro-foto's dicht bij de grond én voor lange belichting op straat. Ik heb er een Manfrotto balhoofd (498RC2) bijgekocht dat me in alle richtingen de bewegingsvrijheid geeft die in belangrijk vindt.

Afbeelding
Afbeelding
https://www.flickr.com/photos/jaappol/
A100 | A77ii | 50/1.8 | 90/2.8 | 18-135 | 18-55 | 10-24 | 70-300

MoInFo

Bericht door MoInFo » di 17 mar 2015, 23:59

Beter geen statief dan een slecht (goedkoop) statief.
De keuze van een statief is mede afhankelijk van wat je er opzet, een camera met een lang en lichtsterk (f2.8) objectief vraagt om een robuust statief met kop die niet neerzakt wanneer deze is vastgezet. Wanneer je in de winkel bent tik dan met een vinger tegen een poot van een volledig uitgetrokken statief en leg je andere hand op de kop: bij een matig statief voel je trillingen bij een goed statief niet. Een goed statief met een goed balhoofd gaat je minstens € 400,- kosten, dan zit je nog aan de onder grens.
Een tip: http://www.hansbraakhuis.nl/Statieven.pdf hier gaat fotograaf Hans Braakhuis uitgebreid in op diverse statieven.

poljaap

Bericht door poljaap » wo 06 mei 2015, 19:47

Ben benieuwd wat het geworden is Photodummy?
https://www.flickr.com/photos/jaappol/
A100 | A77ii | 50/1.8 | 90/2.8 | 18-135 | 18-55 | 10-24 | 70-300

Plaats reactie