Auteursrecht en linken

Aankondigingen van nieuwe producten en andere nieuwtjes op fotografie gebied.
StonePhotography
Contacteer:

Auteursrecht en linken

Bericht door StonePhotography » za 02 jan 2016, 09:51

Als serieuze treinfotograaf ben ik trots op mijn werk, niet zo lang geleden had ik zelfs een leuke scoop.
Ik plaatste deze serie foto op Flickr en in no time kreeg ten eerst leuke reacties maar ook een een mailtje van collega fotograaf dat mijn foto op de Facebook pagina staat van het treinentijdschrift Railmagazine!
Ik heb Railmagazine aangeschreven dat ze dit niet mogen doen zonder mijn toestemming.

Ik krijg een antwoordt dat dit wel mag omdat ze NIET de foto gebruiken maar een link zetten op de Facebook en die link maakt er weer een foto van pagina, en dit mag van het Europese hof.

Wie weet hoe ik mijn foto's nu kan beschermen tegen ongewenst (mis)gebruik.

https://www.flickr.com/photos/swissrail ... ateposted/

newmikey
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Auteursrecht en linken

Bericht door newmikey » za 02 jan 2016, 13:24

StonePhotography schreef: Ik krijg een antwoordt dat dit wel mag omdat ze NIET de foto gebruiken maar een link zetten op de Facebook en die link maakt er weer een foto van pagina, en dit mag van het Europese hof.
Dat is volslagen onzin, je staat volledig in je recht. Wat je kan doen is je foto van Flickr afhalen en vervangen door iets waar met koeieletters het woordje "diefstal" doorheen staat. Of gewoon de oorspronkelijke foto opnieuw uploaden want dan werkt de link die zij geplaatst hebben niet meer.

PS: ik heb trouwens even op FB gereageerd dat het niet netjes is dat ze zonder toestemming foto's plaatsen van derden.

StonePhotography
Contacteer:

Bericht door StonePhotography » za 02 jan 2016, 15:22

newmikey schreef:
StonePhotography schreef: Ik krijg een antwoordt dat dit wel mag omdat ze NIET de foto gebruiken maar een link zetten op de Facebook en die link maakt er weer een foto van pagina, en dit mag van het Europese hof.
Dat is volslagen onzin, je staat volledig in je recht. Wat je kan doen is je foto van Flickr afhalen en vervangen door iets waar met koeieletters het woordje "diefstal" doorheen staat. Of gewoon de oorspronkelijke foto opnieuw uploaden want dan werkt de link die zij geplaatst hebben niet meer.

PS: ik heb trouwens even op FB gereageerd dat het niet netjes is dat ze zonder toestemming foto's plaatsen van derden.
Dank voor je reactie!
Mijn gevoel zegt ook dat het onrechtmatig is, maar de uitgever van Railmagizine komt met een drietal links die verwijzen naar de uitspraken in 2014 van de rechters en het Europees Hof.
Tenzij je kan aantonen dat dit niet waar is sta je machteloos.

newmikey
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Bericht door newmikey » za 02 jan 2016, 17:12

Zoals ik al zei: vervang de Flickr foto en maak hun link in één klap waardeloos

primefoto

Bericht door primefoto » di 26 jan 2016, 13:38

Alles wat je op FB plaatst heb je toestemming voor gegeven dat anderen en FB hiervan gebruik mogen maken.
Dat staat in de voorwaarden. Wil je dat niet moet je het dus niet op FB plaatsen.
Er zijn geen regels voor goede foto's, er zijn alleen goede foto's. Ansel Adams
FLICKR

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » di 26 jan 2016, 22:05

primefoto schreef:Alles wat je op FB plaatst heb je toestemming voor gegeven dat anderen en FB hiervan gebruik mogen maken.
Dat staat in de voorwaarden. Wil je dat niet moet je het dus niet op FB plaatsen.
Dat is niet precies wat er in de voorwaarden staat. Kortweg mag Facebook:
- jouw foto publiceren op hun webpagina (dat is wat je zelf doet)
- jouw foto gebruiken in reclames op hun website.

Het is zeker niet zo dat iedereen zomaar alles mag zodra jij je foto op FB zet. (dat iedereen er meteen van alles mee doet is wat anders...)

newmikey

Bericht door newmikey » wo 27 jan 2016, 20:25

primefoto schreef:Alles wat je op FB plaatst heb je toestemming voor gegeven dat anderen en FB hiervan gebruik mogen maken.
Volslagen nonsens!

StonePhotography
Contacteer:

Bericht door StonePhotography » zo 31 jan 2016, 15:21

Dank voor het lezen en het geven van een reactie.
Het gaat er echter over dat er eenlinkgemaakt is vanuit Flickr naar Facebook.
En daar heb ik geen toestemming voor gegeven.
Maar d.m.v. van de link wordt er op Facebook een foto gegenereerd!

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » zo 31 jan 2016, 21:07

StonePhotography
Contacteer:

Bericht door StonePhotography » ma 01 feb 2016, 12:01

reinoud schreef:Je zaak lijkt erg op deze: https://www.charlotteslaw.nl/2015/10/in ... atie-foto/
Dank je voor de link.
Een goed artikel, maar het blijft een moeilijk verhaal.

Plaats reactie