hoe stop ik Lightroom met vullen data harde schijf?

Werken met Adobe Photoshop Lightroom.
Deel tips en trucs!
Plaats reactie
Itisaai

hoe stop ik Lightroom met vullen data harde schijf?

Bericht door Itisaai » za 23 jun 2018, 07:34

Hoi allen!

Ik heb een probleem waar ik, hoe goed ik ook zoek, geen oplossing voor kan vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen:
Ik ben er vandaag achter gekomen, dat Lightroom ontzettend veel lrdata en IrCat bestanden achter laat op mijn computer. Ik zag dat ik sinds 2015 voor een totaal aan wel bijna 4 gig aan dergelijke bestanden bij elkaar heb gespaard. :o Geen wonder dus dat mijn computer ging mopperen over "onvoldoende schijfruimte op de C-schijf".

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Lightroom dat in het vervolg niet meer doet? Of anders: welke data kan ik straffeloos verwijderen?

Ik gebruik Lightroom overigens als volgt: ik importeer mijn foto's, bewerk ze en sla de bewerkte foto's vervolgens op en mislukte foto's verwijder ik. Lightroom hoeft van mij dus geen dingen "te onthouden" of voor me te bewaren.

Hopelijk heb ik mijn probleem zo duidelijk uitgelegd. En hopelijk kunnen jullie me helpen. Dank alvast! ;)

Wjdev

Re: hoe stop ik Lightroom met vullen data harde schijf?

Bericht door Wjdev » di 26 jun 2018, 16:35

Lightroom maakt bij het backuppen een groot bestand aan. De laatste(n) moet je bewaren, de oudere kan je straffeloos deleten.

reinoud
Contacteer:

Bericht door reinoud » zo 01 jul 2018, 23:21

4 Gb? is dat een probleem?
Op een beetje drukke dag schiet ik ruim het dubbele aan fotos...

(en hoe "sla je bewerkte foto's op" in Lightroom? Lightroom verandert niks aan je originele foto's. De bewerkingen worden opgeslagen in de database, en pas weggeschreven naar een bestand bij export. Het is namelijk in de eerste plaats een beheerprogramma voor je fotoverzameling, en niet een programma om bestanden te bewerken.)

eFWee

Bericht door eFWee » di 03 jul 2018, 12:16

Kijk eens bij je catalog settings.
Daar vind je onder 'file handling' de 'preview cache' settings.
Als bij jou de 'Automatically discard 1:1 previews' op 'never' staat zou dat wel verklaren waarom je door LR gebruikte schijfruimte maar groeit en groeit. Zelf heb ik hem op 'After 30 days' staan, desalniettemin is mijn LR catalog is inmiddels ook enige tientallen GB... ;-).
Het is ook gewoon de prijs die zo'n database heeft, schijfruimte.
Succes!

StonePhotography
Contacteer:

Bericht door StonePhotography » di 10 jul 2018, 13:30

Ik heb de Plugin "Backup Cleaner" geïnstalleerd en die houd mijn backup bij, en verwijderd de oude bestanden die niet nodig zijn.
Want het zijn de backup bestanden waar je het over hebt. afhankelijk van je instelling bij Lightroom worden deze gemaakt van elke keer naar het afsluiten tot 1x per maand.
!x aangeven hoeveel dagen je wilt bewaren en klaar. Geen omkijken maar naar.
https://www.lightroom-plugins.com/RemBackup.php

succes.

Plaats reactie